Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Ova stranica koristi kolačiće radi funkcionalnosti, praktičnosti i statističkih podataka. Možete promijeniti te postavke u svako vrijeme klikom na "Promijeni postavke". Ako pristajete na korištenje kolačića, molimo kliknite "Da, pristajem".

Povijest korporacije

Automobili i više 1926.–1945.

10 min čitanja

Bosch je ispregovarao brzu ekonomsku krizu i naloge Nacionalnih socijalista s inovativnom snagom i izdržljivošću dok je Drugi svjetski rat ponovno predstavljao ogromne izazove.

Crtež hladnjaka, Boschev logo u prvome planu

Pumpa za ubrizgavanje dizela — druga perjanica

Dugi niz godina bio je potreban za proizvodnju, ali 1927. inovacija je urodila plodom koji traje još i danas — pumpa za ubrizgavanje dizela. To je bila reakcija Boscha na daljnji razvoj dizelskog motora koji u usporedbi s benzinskim motorima nije zahtijevao magnetno paljenje. Prvotno korišten samo u kamionima, prva je pumpa za ubrizgavanje dizela za automobile izašla na tržište 1936. godine.

Pumpa za ubrizgavanje dizela za kamione
Pumpa za ubrizgavanje dizela za kamione
Pogon u Feuerbachu ostaje domovina proizvodnje za dizelsku tehnologiju do danas. Slika prikazuje kako suradnik buši kućište za pumpu, 1935. godine.
Pogon u Feuerbachu ostaje domovina proizvodnje za dizelsku tehnologiju do danas. Slika prikazuje kako suradnik buši kućište za pumpu, 1935. godine.

Još perja za šešir — nove poslovne linije

Velika kriza njemačke automobilske industrije potaknula je dobavljača Bosch na preispitanje svog portfelja proizvoda od 1926. godine nadalje. To je potaknulo kombinaciju strategija koje su se već u prošlosti pokazale uspješnima — poboljšanje proizvoda i razvijanje do razine serijske proizvodnje, kao što je to bilo s električnim alatima i toplinskom tehnikom, skupa s potpuno novim pothvatima kao što su radijska i televizijska tehnologija.

Boschev hladnjak lansiran je 1933. godine trebao je biti dovoljno cjenovno pristupačan kako bi ga još više kućanstava moglo kupiti.
Boschev hladnjak lansiran je 1933. godine trebao je biti dovoljno cjenovno pristupačan kako bi ga još više kućanstava moglo kupiti.
Glazba na putu više nije bio neostvariv san kada su Boschevi i Blaupunktovi inženjeri Europi dali prvi auto radio u serijsku proizvodnju 1932. godine.
Glazba na putu više nije bio neostvariv san kada su Boschevi i Blaupunktovi inženjeri Europi dali prvi auto radio u serijsku proizvodnju 1932. godine.
Bosch je osnovao sadašnji sektor 1932. godine akvizicijom sektora toplinske tehnike od tvrtke Hugo Junkers.
Bosch je osnovao sadašnji sektor 1932. godine akvizicijom sektora toplinske tehnike od tvrtke Hugo Junkers.

Električni alati

Boscheva udarna bušilica u akciji (1936.)

Aparati za šišanje kose i udarne bušilice

Boschev inženjer Hermann Steinhart otkrio je uređaj u svojoj probnoj radionici 1927. godine koja ga je istog trena fascinirala. "Forfex" imao je integrirani motor u ručki. To je otvorilo brojne nove mogućnosti. Steinhartov odjel prvotno je Forfex doveo do serijske proizvodnje prije nego je razvio taj koncept u narednim godinama i tako proizveo prvu udarnu bušilicu. Njegov je tim koristio proizvodne objekte u Boschevom pogonu kao testni pogon.

Fotografija: Boscheva udarna bušilica u akciji (1936.)

Saveznička izvrsnost — proizvodnja s jakim partnerom

Gotovo deset godina nakon kraja rata, inozemna prodaja popela se natrag na 34 posto od ukupne prodaje. Visoki troškovi transporta i carinske prepreke natjerale su Bosch da ispita alternative. Potraga za partnerima za lokalnu proizvodnju započela je u Francuskoj, Ujedinjenom kraljevstvu i Italiji, a u Australiji i Japanu partnerske su tvrtke proizvodile proizvode pod Boschevom licencom. Do 1932. inozemna prodaja narasla je na 55 posto.

Godine 1931. Bosch je osnovao zajednički pothvat s lokalnim dobavljačem za automobilsku industriju C.A. Vandervell kao proizvodnom bazom u Londonu za opskrbljivanje britanskog tržišta.
Godine 1931. Bosch je osnovao zajednički pothvat s lokalnim dobavljačem za automobilsku industriju C.A. Vandervell kao proizvodnom bazom u Londonu za opskrbljivanje britanskog tržišta.
Menadžer tvrtke Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. u Melbourneu, August Hoette, počeo je sa proizvodnjom svjećica u Australiji pod Boschevom licencom.
Menadžer tvrtke Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. u Melbourneu, August Hoette, počeo je sa proizvodnjom svjećica u Australiji pod Boschevom licencom.

FESE

FESE kućni televizijski prijemnik (1938.)

Pionirska tehnologija

Skupa sa škotskim televizijskim pionirom Johnom Logiem Bairdom, i tvrtkama Zeiss Ikon i Loewe, Bosch osniva Fernseh AG (FESE) godine 1929. Godine istraživanja konačno su urodile ogromnim uspjehom. FESE isporučivao je prvi elektronski uređaj za snimanje za Olimpijske igre u Berlinu 1936. godine te je iste godine predstavio prvi "kućni televizijski prijemnik". Tijekom rata je FESE iskorišten za vojne svrhe za izgradnju bombe s ugrađenom kamerom koja bi se mogla upravljati na daljinu preko televizijske slike. Kraj rata zaustavio je projekt u tijeku testne faze.

Fotografija: FESE kućni televizijski prijemnik (1938.)

Crtež radnika kod stroja.

Ubrizgavanje benzina za zrakoplovne motore i televizijska tehnologija

Kada su Nacionalsocijalisti preuzeli moć, to je za Bosch predstavilo niz velikih izazova. Režim je naredio istraživanje i razvoj tehnologije ubrizgavanja benzina za zrakoplovne motore i inicirao izgradnju novih pogona. Televizijska tehnologija bila je poseban fokus od vojnog značaja. Inozemna prodaja tvrtke doživjela je dno 1939. godine s devet posto.

Usprkos tomu što su Nacionalsocijalisti težili politici gospodarske autarkije, Bosch je nastavio prodavati svoje proizvode diljem svijeta, kao u Tianjinu, u Kini, na slici ovdje (1938.).
Usprkos tomu što su Nacionalsocijalisti težili politici gospodarske autarkije, Bosch je nastavio prodavati svoje proizvode diljem svijeta, kao u Tianjinu, u Kini, na slici ovdje (1938.).
Boscheva pumpa za ubrizgavanje benzina na zrakoplovnom motoru (1941.)
Boscheva pumpa za ubrizgavanje benzina na zrakoplovnom motoru (1941.)

Ratna oprema i prisilni rad

Početkom Drugog svjetskog rata, Bosch je ponovno prebacio svoje operacije na proizvodnju u vojne svrhe. Vojska je do tog trenutka bila u tolikoj mjeri motorizirana da su aktivnosti vezane uz automobilsku industriju bile dozvoljene. Kao što je to bio slučaj diljem njemačke industrije, suradnici koji su pozvani u vojsku zamijenjeni su prisilnim radnicima iz okupiranih područja, neki od kojih su bili prisiljeni raditi pod nehumanim uvjetima.

Prerada sirovina za proizvodnju započela je u metaloprerađivačkom pogonu u Feuerbachu 1909. godine. Ova slika pokazuje suradnike kako upiru svijetlo na metal 1942. godine.
Prerada sirovina za proizvodnju započela je u metaloprerađivačkom pogonu u Feuerbachu 1909. godine. Ova slika pokazuje suradnike kako upiru svijetlo na metal 1942. godine.
Radnice proizvode svjećice u pogonu u Stuttgartu (1944.)
Radnice proizvode svjećice u pogonu u Stuttgartu (1944.)

Otpor i štićenje Židova

S druge je strane Boscheva uprava aktivno je podupirala otpor nacističkom režimu. U njegovom središtu bio je Carl Friedrich Goerdeler koji je bio imenovan kao savjetnik tvrtke. Progonjeni Židovi su se i zapošljavali kako bi se spriječila deportacija u koncentracijske logore ili ih se financijski podupiralo kako bi ih se podržalo u emigraciji.

Godine 1970. izraelski veleposlanik Idan Avner (u sredini) odlikovao je Boschevog menadžera Hansa Walza (lijevo) titulom “Pravednik među narodima” u ime izraelskog memorijalnog centra Yad Vashem za njegove napore u pomaganju progonjenih Židova tijekom nacističke vladavine.
Godine 1970. izraelski veleposlanik Idan Avner (u sredini) odlikovao je Boschevog menadžera Hansa Walza (lijevo) titulom “Pravednik među narodima” u ime izraelskog memorijalnog centra Yad Vashem za njegove napore u pomaganju progonjenih Židova tijekom nacističke vladavine.

Kraj

Tijekom rata Saveznici su opetovano bombardirali Boscheve proizvodne pogone. Robert Bosch nije doživio kako su dijelovi njegovih tvornica bili sravnjeni sa zemljom, budući da je umro 1942. godine. Ostavio je jasne naputke za njegove nasljednike o tome kako trebaju voditi tvornicu nakon njega.

Veliki dijelovi metaloprerađivačkog pogona u Feuerbachu bili su uništeni tijekom zračnog napada 1944. godine. Proizvodnja je dio po dio premješten u ruralna područja.
Veliki dijelovi metaloprerađivačkog pogona u Feuerbachu bili su uništeni tijekom zračnog napada 1944. godine. Proizvodnja je dio po dio premješten u ruralna područja.
Katastrofalni zračni napad u rujnu 1944. godine srušio je Boschev simbolički tvornički toranj.
Katastrofalni zračni napad u rujnu 1944. godine srušio je Boschev simbolički tvornički toranj.