Tvrtka Bosch oslanja se na svoje snage kao tehnološki lider
Strategija 2030.: Napredak uz ambiciozne ciljeve
08/05/2025
- Poslovna godina 2024.: prihod od prodaje od 90,3 milijardi eura / EBIT marža iz poslovanja od 3,5 posto / oko 13 milijardi eura početnih ulaganja.
- Izgledi za 2025.: ključna tržišta s malo poticaja / Ciljevi: povećati prihod od prodaje i EBIT maržu, postići razinu slobodnog novčanog toka iz prethodne godine.
- Poticanje tehnološkog napretka, jačanje inovativne snage: tvrtka Bosch osigurava 250 milijuna eura novog rizičnog kapitala za novoosnovana poduzeća.
- Stefan Hartung: „Našom Strategijom 2030. postavljamo si ambiciozne ciljeve koji će nam pružiti smjernice u vremenima globalnih previranja.”
- Markus Forschner: „Tvrtka Bosch osigurava financijsku fleksibilnost pravovremenim djelovanjem u nesigurnim vremenima.”
Stuttgart i Renningen, Njemačka – Bosch Grupa nastavlja s ambicioznom Strategijom 2030. kako bi ojačala svoj konkurentski položaj, unatoč tome što je tržišno okruženje prošle godine značajno usporilo rast: s 90,3 milijarde eura, dobavljač tehnologije i usluga ostvario je 1,4 posto manje prihoda od prodaje u 2024. nego u prethodnoj godini, odnosno 0,5 posto manje nakon prilagodbe za tečajne razlike. EBIT (dobit prije kamata i poreza) iz poslovanja iznosio je 3,1 milijardu eura (2023.: 4,8 milijardi eura); EBIT marža iz poslovanja iznosila je 3,5 posto. Govoreći o predstavljanju godišnjeg financijskog izvješća, Stefan Hartung, predsjednik uprave društva Robert Bosch GmbH, izjavio je sljedeće: „U poslovnoj godini 2024. postigli smo važna poboljšanja u pogledu troškova, struktura i portfelja. Držimo se svojih ambicioznih ciljeva kako bismo nastavili s rastom i dodatno osnažili našu financijsku neovisnost. Naša Strategija 2030. daje nam jasne smjernice, posebno u vremenima globalnih previranja, kako bismo najkasnije za pet godina postali jedan od tri vodeća pružatelja usluga na našim ključnim tržištima.”
Korporativna strategija odražava se i u financijskim ciljevima tvrtke Bosch: uz uobičajenu stopu inflacije između 2 i 3 posto, tvrtka Bosch ima za cilj ostvariti prosječni godišnji rast između 6 i 8 posto do 2030. U prvom tromjesečju 2025. tvrtka Bosch uspjela je povećati svoju prodaju na godišnjoj razini za 4 posto, i u eurima i nakon prilagodbe za tečajne razlike. Bosch Grupa i dalje cilja na ciljnu maržu od 7 posto u 2026. Hartung ovo vidi kao izuzetno zahtjevan zadatak s obzirom na globalna previranja i, prije svega, znatno jaču konkurenciju iz Azije: „Nastavit ćemo intenzivno raditi na našim troškovima i strukturama te se usredotočiti na profitabilna poslovna područja.” Tvrtka Bosch već je najavila strukturne prilagodbe i smanjenje broja radnih mjesta u raznim područjima, u cilju jačanja konkurentnosti tvrtke. Tvrtka je u kontaktu s predstavnicima zaposlenika i poziva ih na brzo postizanje dogovora i početak postupka provedbe „Samo tako ćemo moći iskoristiti prilike u dinamičnom tržišnom okruženju, uključujući i one koje se iznenada pojavljuju. Više si ne možemo priuštiti odgode jer bi to dodatno oslabilo naš konkurentski položaj.” Općenito, tvrtka Bosch pretpostavlja da će se broj radnih mjesta u tvrtki nastaviti smanjivati, posebno u Njemačkoj i Europi.
Poticaj za inovacije: ulaganje od 250 milijuna eura u novoosnovana poduzeća
Tvrtka Bosch oslanja se na svoje snage kako bi uspješno prošla kroz trenutačnu transformaciju tržišta i tehnologije: „Kao globalni tehnološki predvodnik, u potpunosti smo posvećeni hrabrom korištenju svojih prednosti, poput naše visoke razine inovativnosti”, objasnio je Hartung. „To će nam otvoriti brojne prilike za budućnost, čak i u nepovoljnim okolnostima.” Samo prošle godine, tvrtka Bosch registrirala je više od 6700 patenata, zbog čega je uvrštena među 100 najinovativnijih tvrtki na svijetu, prema analitičarima Clarivatea. Tvrtka Bosch također vidi svoju suradnju s novoosnovanim poduzećima kao važan poticaj za rast. Kao jedan od najvećih europskih ulagatelja u poduzetnički rizični kapital, Bosch Grupa najavila je novi fond za rizični kapital: podružnica Bosch Ventures osigurava oko 250 milijuna eura. „S jedne strane, ulaganja u novoosnovana poduzeća potiču tehnološki napredak u poslovanju i društvu, a s druge strane, ta suradnja koristi i našim odjelima”, kaže predsjednik tvrtke Bosch, objašnjavajući kontinuiranu visoku razinu predanosti tvrtke ulaganju u rizični kapital. „Inovacije su također važni pokretači gospodarskog rasta jedne zemlje.”
Održivost: nove ciljne vrijednosti emisija CO2 unatoč globalnim ekonomskim previranjima
Što se tiče politike, tvrtka Bosch, kao i cijela industrija, svjedoči raskolu svjetskog poretka. „Trenutačno doživljavamo velike preokrete u našem poslovnom okruženju, dok je u globalnom gospodarstvu slobodna trgovina pod snažnim pritiskom”, rekao je Hartung. U svjetlu nove vlade u Njemačkoj, Hartung je naglasio da nova zaduženja ne oslobađaju nikoga obveze štednje gdje god je to moguće. „Financijski paketi od milijardu eura trebali bi se ciljano uložiti u planirane reforme”, izjavio je. Bosch Grupa naglasila je svoje uvjerenje da, unatoč svim globalnim previranjima, borba protiv klimatskih promjena ne smije pasti u drugi plan, najavivši nove ciljeve za emisije iz područja opsega 3. Hartung je objasnio da je cilj dodatno smanjiti emisije ugljika izvan neposredne sfere utjecaja tvrtke Bosch, poput onih koje nastaju upotrebom proizvoda, do 2030. Neovisno o svojim ciljevima rasta, tvrtka Bosch do tada želi udvostručiti svoj cilj smanjenja emisija CO2 s 15 na 30 posto u usporedbi s 2018.[1] „Klimatske promjene neće nestati samo zato što globalno gospodarstvo trenutačno ima druge izazove s kojima se mora suočiti”, istaknuo je Hartung. „Održivost ostaje prioritet za tvrtku Bosch.”
Poslovna godina 2025.: mogućnosti rasta unatoč neizvjesnostima
S obzirom na nestabilna kretanja u globalnoj trgovini, tvrtka Bosch vjeruje da su izgledi za tekuću godinu puni neizvjesnosti. Posljedice dodatnih carina i mogući ekonomski učinci europskih i njemačkih ulaganja u infrastrukturu također otežavaju procjenu. Za tekuću godinu tvrtka Bosch i dalje očekuje umjeren rast globalnog gospodarstva od 2¼ do 2¾ posto. „Moramo još raditi na održavanju konkurentnosti troškova, a našu strategiju rasta nastavit ćemo provoditi kroz ulaganja, inovacije i akvizicije”, rekao je Markus Forschner, član uprave i glavni financijski direktor tvrtke Robert Bosch GmbH. „Nastavit ćemo širiti našu uspješnu strategiju regionalizacije. Blizina kupcima ostaje i dalje naš prioritet.” Ove godine tvrtka Bosch cilja na organski rast prihoda od prodaje između 1 i 3 posto unatoč tome što će poslovno okruženje ostati zahtjevno, s oslabljenim ključnim tržištima. Očekuje se znatno poboljšanje EBIT marže iz poslovanja u usporedbi s 2024., iako se i dalje predviđa da će zaradu opterećivati visoka početna ulaganja u tehnologije od buduće važnosti i strukturne prilagodbe. Prema Forschneru, ako planirana akvizicija dijelova poslovanja poduzeća Johnson Controls i Hitachi bude završena do sredine godine, ukupni prihodi od prodaje mogli bi 2025. porasti za dodatna jedan do dva postotna boda. Prva potpuna konsolidacija uslijedila bi tada u poslovnoj godini 2026.
Mobilnost: inovacije u pogledu softvera i vodika
U poslovnom sektoru mobilnosti, tvrtka Bosch očekuje da će razvoj elektromobilnosti, vodika i softverski definiranih vozila biti glavni poticaj za rast. „Budućnost mobilnosti odredit će softver – a mi želimo ostati u prvom planu kao partner proizvođačima automobila”, rekao je Hartung. Na sajmu Auto Shanghai, tvrtka Bosch nedavno je predstavila čitav niz inovacija, uključujući modularni sustav za pomoć vozaču u tri varijante – za početni, srednji i premium segment – te računalni sustav za kokpit vozila s funkcijama umjetne inteligencije. U području elektromobilnosti, tvrtka Bosch ove godine ulazi u proizvodnju s dodatnih 50 projekata, prvenstveno u Europi i Kini. „Jedna od važnih tehnologija budućnosti je vodikov motor”, rekao je Hartung. „Ovaj pogonski sklop ne emitira CO2 lokalno i posebno je prikladan za teške terenske kamione te snažne građevinske i poljoprivredne strojeve.” Na sajmu Hannover Messe, tvrtka Bosch premijerno je predstavila Hybrion sklopove, koji čine srž postrojenja za elektrolizu za proizvodnju vodika. Tvrtka očekuje da će do 2030. ostvariti prodaju od milijardu dolara na ovom tržištu.
Roba široke potrošnje: povezivost i baterije za veću praktičnost
Tvrtka Bosch očekuje da će novi zahtjevi kupaca pružiti važne prilike za rast poslovanja s robom široke potrošnje, čak i u uvjetima slabijeg razvoja gospodarstva. U segmentu električnih alata fokus je na proširenju asortimana bežičnih uređaja. Asortiman za komercijalne kupce poput električara sada uključuje i bežične hidraulične alate. „Tvrtka Bosch već je znatno povećala broj stavljanja na tržište proizvoda u 2024. godini”, rekao je Hartung. „U tekućoj godini planiramo znatno ubrzati širenje našeg asortimana električnih alata s oko 90 novih proizvoda stavljenih na tržište.” Među ostalim, tvrtka Bosch prihvaća novi standard povezivanja Matter za kućanske aparate: ove godine Bosch Siemens Hausgeräte lansira hladnjak-zamrzivač koji je prvi kućanski aparat koji podržava Matter tehnologiju na tržištu. Omogućuje brzo, jednostavno i sigurno povezivanje između uređaja različitih proizvođača. „Kako bismo bolje zadovoljili regionalnu potražnju, trenutačno pokrećemo našu prvu tvornicu kućanskih aparata na afričkom kontinentu”, rekao je Hartung. Tvrtka Bosch namjerava proizvoditi do 350.000 pećnica godišnje za kupce u Africi i na Bliskom istoku u novom pogonu u Egiptu.
Industrijska tehnologija: softverski poticaj za proizvodnju
U svojem poslovanju u području industrijske tehnologije, tvrtka Bosch očekuje stabilizaciju priljeva narudžbi i još uvijek teži cilju ostvarivanja prihoda od prodaje od oko milijardu eura samo od softvera i softverski temeljenih usluga do početka sljedećeg desetljeća. Jedan je korak prema tom cilju sveobuhvatan niz digitalnih usluga poput hidrauličkog centra (Hydraulic Hub), koje pojednostavljuje i ubrzava servisiranje i održavanje industrijskih hidrauličnih proizvoda, čime se povećava dostupnost strojeva. „Također nastavljamo s našim softverskim poticajem u industrijskoj tehnologiji”, rekao je Hartung. „Naši kupci imaju koristi od toga što prodajemo od korisnika korisniku i uključujemo naše vlastito proizvodno iskustvo.” Osim toga, automatizacija tvornica za područja rasta poput proizvodnje baterija, poluvodiča i robe široke potrošnje postat će daljnji fokus u budućnosti. Bosch Rexroth nedavno je na sajmu Hannover Messe predstavio brojne inovacije za energetsku tranziciju – na primjer za elektrifikaciju industrijskih i mobilnih aplikacija.
Energetika i tehnologija gradnje: širenje HVAC poslovanja
U sektoru energetike i tehnologije gradnje, tvrtka Bosch očekuje značajan rast zahvaljujući planiranom preuzimanju poslovanja s grijanjem, ventilacijom i klimatizacijom (HVAC) tvrtki Johnson Controls i Hitachi. „Želimo biti među svjetskim predvodnicima u tehnologiji grijanja i klimatizacije”, rekao je Hartung referirajući se na akviziciju, koja bi trebala biti dovršena do sredine godine. „Od ove akvizicije očekujemo snažan rast, osobito u Sjevernoj Americi i Indiji.” Rast će dodatno potaknuti novi hibridni sustavi dizalica topline (sveobuhvatno grijanje), koje je tvrtka Bosch prvi put predstavila na industrijskom sajmu ISH. Mogu se koristiti kao samostalni plinski ili uljni kondenzacijski kotlovi ili u kombinaciji s vanjskom jedinicom dizalice topline. Mogu se čak i naknadno prenamijeniti za rad samo na električnu energiju. U području tehnologije gradnje, jači fokus tvrtke Bosch na integratorsko poslovanje već daje rezultate, dok ranije akvizicije osnažuju segment automatizacije. Ključni je instrument rasta u svim tim područjima korištenje umjetne inteligencije: na primjer, rješenje za otkrivanje požara omogućuje rano otkrivanje šumskih požara. Dimne plinove detektiraju senzori plina koji uz pomoć algoritama umjetne inteligencije javljaju podatke službama hitne pomoći i šalju informacije prikupljene dronom.
Poslovna godina 2024.: velika ulaganja u budućnost, pozitivan slobodni novčani tok
Za 2024., tvrtka Bosch ostvarila je pozitivan slobodni novčani tok od 0,9 milijardi eura (2023.: 2,2 milijarde eura) i time ostvarila svoj cilj od 1 posto prihoda od prodaje unatoč nižem EBIT-u. „Konzervativna financijska politika Bosch Grupe osigurava financijsku fleksibilnost i omogućuje nam velike akvizicije i značajna ulaganja,” rekao je Forschner. Samo u proteklih pet godina, Bosch Grupa uložila je ukupno oko 57 milijardi eura u područja od strateške važnosti za budućnost kako bi učvrstila svoje vodstvo u inovacijama. Izdaci za istraživanje i razvoj iznosili su 7,8 milijardi eura u 2024. (2023.: 7,3 milijarde eura). Udio ulaganja u istraživanje i razvoj ostao je na visokoj razini od 8,6 posto (2023.: 8,0 posto). Kapitalni izdaci neznatno su pali u odnosu na prethodnu godinu na 5,1 milijardu eura (2023.: 5,5 milijardi eura). Likvidnost prema konsolidiranom izvještaju o novčanom toku iznosila je 8,2 milijarde eura (2023.: 7,4 milijarde eura); omjer kapitala od 44,3 posto (2023.: 44,2 posto) naglašava financijsku stabilnost tvrtke Bosch.
Poslovna godina 2024.: razvoj po poslovnim sektorima
Svi poslovni sektori osjetili su učinke slabe dinamike na svojim ključnim tržištima. S obzirom na globalni pad proizvodnje vozila, prihod od prodaje u poslovnom sektoru mobilnosti iznosio je 55,8 milijardi eura, što je 0,7 posto manje nego prethodne godine – međutim, prilagođeno za tečajne razlike, prihod od prodaje porastao je za 0,2 posto. EBIT marža od poslovanja iznosila je 3,8 posto (2023.: 4,4 posto). Poslovni sektor industrijske tehnologije ostvario je promet od 6,4 milijardi eura. To predstavlja smanjenje od 13,0 posto, odnosno 12,5 posto nakon prilagodbe za tečajne razlike. Ključnu ulogu u tome imao je strmi pad u građevinskom i strojarskom sektoru, koji je bio snažniji od očekivanog, na glavnim tržištima Europe, Sjeverne Amerike i Kine. EBIT marža iznosila je 1,2 posto (2023.: 9,1 posto). Poslovni sektor robe široke potrošnje povećao je prihod od prodaje za 1,6 posto na 20,3 milijarde eura, što odgovara rastu od 2,9 posto nakon prilagodbe za tečajne razlike. EBIT marža iznosila je 3,5 posto (2023.: 4,5 posto). U poslovnom sektoru energetike i tehnologije gradnje, prihod od prodaje pao je za 2,7 posto u odnosu na prethodnu godinu, odnosno na 7,5 milijardi eura. Nakon prilagodbe za tečajne razlike, to odgovara padu od 2,6 posto. Glavni razlog tome bio je pad tržišta u europskom poslovanju s grijanjem. EBIT marža iznosila je 4,9 posto (2023.: 9,0 posto).
Poslovna godina 2024.: razvoj po regijama
Tvrtka Bosch najoštrije je osjetila slabost svojih ključnih tržišta u Europi. Dok su prihodi od prodaje u ovoj regiji pali za 4,9 posto (4,6 posto nakon prilagodbe za tečajne razlike) na 44,5 milijardi eura, tvrtka je zabilježila rast u ostalim regijama svijeta: u Americi za 4,8 posto (5,7 posto nakon prilagodbe za tečajne razlike) na 17,8 milijardi eura, a u azijsko-pacifičkom području za 0,7 posto (2,8 posto nakon prilagodbe za tečajne razlike) na 28,0 milijardi eura.
Poslovna godina 2024.: razvoj broja zaposlenih
Bosch Grupa na kraju 2024. godine imala je 417.859 zaposlenika diljem svijeta (2023.: 429.416). Ukupan broj zaposlenika pao je za 2,7 posto, što je 11.557 manje u odnosu na prethodnu godinu.